Applaus bij informatieavond voedselbossen

Gepubliceerd op: 3 mei 2024 10:30

“Een fantastische presentatie!” roemde een van de bezoekers de informatieavond over voedselbossen bij de Bibliotheek Noord-Veluwe locatie in Epe. De zeer belangstellende en betrokken bezoekers beloonden sprekers Irma en Sijtse van der Zee met een spontaan applaus aan het einde van de avond.

In een gezellige setting in de bibliotheek in Epe beleefden de bezoekers een informatieve en inspirerende avond over het thema voedselbossen. Irma en Sijtse van de Zee zijn enthousiaste sprekers met veel kennis van zaken. Ze hebben al eerder in de bibliotheek in Vaassen verteld over wat voedselbossen zijn en hoe deze kunnen bijdragen aan de oplossing van problemen als droogte of juist wateroverlast, Co2 uitstoot, ontbossing en opwarming van de aarde. Nu kon het koppel in Epe rekenen op een aandachtig luisterend publiek.

“De huidige voedselproductie is niet klimaatbestendig.” vertelden Irma en Sijtse van der Zee. “Wij stelden onszelf de vraag wat we kunnen doen om dat te verbeteren. We begonnen met zoveel mogelijk plantaardig te eten, weinig afval te produceren en veel met de trein te reizen. Daarnaast fietsten we 6 maanden door Zuid Europa voor een groenere wereld. Hiermee steunden we Green Rebel in Noord Spanje. Daar hielpen we bovendien zelf mee om bomen te planten in de olijf-, amandel- en abrikoosgaard.”

Irma en Sijtse gingen tijdens de informatieavond in gesprek met de bezoekers en motiveerden hen om gewoon klein te beginnen met wat bij hen past. De principes van een voedselbos kun je ook toepassen in je eigen achtertuin! Ook wat je koopt en waar heeft impact in het dagelijks leven.

“Een voedselbos is een manier om voedsel te produceren op basis van natuurlijke processen. Een voedselbos bestaat uit meerdere lagen en meerjarige soorten, die elkaar ondersteunen. Bijvoorbeeld een kruinlaag met o.a. tamme kastanje en walnoot, een tussenlaag met o.a. moerbei en vijg en een struiklaag met bessen, bamboe en bramen, ” verduidelijkten Irma en Sijtse, “Maar behalve voedsel brengt een voedselbos ook community op: saamhorigheid is een belangrijke opbrengst!”

De avond werd afgesloten met een vragenronde waar ruim de tijd voor werd genomen. Er ontstonden levendige gesprekken tussen de bezoekers en de sprekers en tussen de bezoekers onderling.