Woensdag 11 september is het servicepunt in Oldebroek gesloten in verband met de Schapenmarkt.

Leerzame en boeiende lezing van Ronald Nijboer in Elburg

Gepubliceerd op: 7 maart 2024 19:25

Ronald Nijboer, auteur van het in 2023 verschenen Wereldzee in de polder, was woensdagavond bij de bibliotheek in Elburg voor een lezing over zijn boek. Ronald bleek een enthousiaste verteller die met zijn humor en kennis van zaken het publiek van begin tot einde wist te boeien.

Ronald Nijboer nam het geïnteresseerde publiek mee langs de steden van de Zuiderzee. In goede sfeer werd de avond afgetrapt door met elkaar herinneringen aan de Zuiderzeesteden te delen. Daarna verhaalde Ronald hoe de Fransman Henry Havard 150 jaar geleden met een Tjalk het prachtige Zuiderzeegebied heeft vastgelegd. Daarna ging het verhaal van Ronald over hoe hij zelf het avontuur is aangegaan door deze tocht na te volgen. Met interessante feiten en weetjes wist hij de aandacht steeds vast te houden.

Het belangstellende en betrokken publiek leerde hoe het landschap zich heeft veranderd en blijft veranderen. Het IJsselmeer en de omliggende steden lonken ons om opnieuw te ervaren!

Na afloop van de lezing was er gelegenheid om vragen te stellen. Hier werd veel gebruik van gemaakt en Ronald wist door zijn grote kennis veel vragen op te helderen.

Ronald Nijboer is socioloog, onderzoeker en schrijver. Eerder verscheen van hem Tabé Java, tabé Indië, dat genomineerd werd voor de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek.

Bezoekers konden via de Elburger Boekhandel een exemplaar van Wereldzee in de Polder aanschaffen en dit vervolgens laten signeren door Ronald Nijboer. De Culturele stichting Elburg sloot de avond af.

De lezing werd georganiseerd door De Elburger Boekhandel, Culturele Stichting Elburg en de Bibliotheek Noord-Veluwe.