De Bibliotheek Noord-Veluwe opnieuw gecertificeerd!

Gepubliceerd op: 15 juli 2024 09:45

De Bibliotheek Noord-Veluwe, met elf vestigingen in vijf gemeenten, is opnieuw officieel gecertificeerd door de CBCT, de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). De Bibliotheek Noord-Veluwe is opnieuw gecertificeerd voor vier jaar. Het oordeel van de auditcommissie luidde onder andere dat de bibliotheek toekomstbestendig is en haar kwaliteit goed op orde heeft.

Hetty van de Weg, directeur-bestuurder van de Bibliotheek Noord-Veluwe is blij en trots met de uitslag. “We zetten ons als bibliotheek in voor ontmoeting, leesplezier, persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid voor de inwoners van ons werkgebied. Deze certificering geeft ons de bevestiging dat we voor de leden en bezoekers van onze bibliotheek van belang zijn. Dit is een enorm compliment voor iedereen die bij de bibliotheek betrokken is. Vooral voor onze betaalde én vrijwillige medewerkers. Hen wil ik heel hartelijk bedanken voor hun inzet iedere dag opnieuw voor onze bibliotheek! De auditoren hebben gezien en gehoord dat de Bibliotheek Noord-Veluwe een stabiele organisatie is, gericht op en bezig met de toekomst.”

Voor de auditoren van het CBCT is het maatschappelijk effect van de bibliotheek een van de belangrijkste aandachtspunten. “De Bibliotheek Noord-Veluwe sorteert zeker maatschappelijk effect. Dit wordt beaamd door de subsidiërende gemeenten en samenwerkingspartners. De bibliotheek zet vol in op nieuw beleid rond de thema's ontmoeting, zelfredzaamheid, leesplezier en persoonlijke ontwikkeling en slaagt er in daar de producten en diensten op aan te passen. Het Informatiepunt Digitale Overheid is vol in bedrijf en wordt goed bezocht. Bewoners weten de bibliotheek goed te vinden en deze is aanwezig op veel verschillende plekken in de gemeenten. Door een goede samenwerking met huisvestingspartners slaagt de bibliotheek er in om toch redelijk vaak open te zijn. De bibliotheek investeert in het opleiden van haar medewerkers zodat de benodigde competenties blijvend aanwezig zijn.” Ook voor de scholen is de rol van de bibliotheek volgens de auditoren van betekenis. “De Bibliotheek Noord-Veluwe bereikt bijna alle scholen voor primair onderwijs in haar werkgebied. Met voortgezet onderwijs scholen worden de contacten steeds verder aangehaald. Op de grote meerderheid van de scholen is de Bibliotheek op School (dBoS) aanwezig. Er ligt ook een goed projectplan om dBos verder te ontwikkelen en te verbeteren, mede door een goede samenwerking met de andere afdelingen van de bibliotheek en het onderwijs zelf.” (citaten uit het auditrapport).

De onafhankelijke organisatie CBCT bezoekt iedere vier jaar elke openbare bibliotheekorganisatie voor een audit. Zij voeren gesprekken met medewerkers, klanten en stakeholders en onderzoeken alle functies en diensten die de bibliotheek vervult. Er wordt vooral onderzocht of dit op een juiste manier wordt uitgevoerd en aan de kwaliteitseisen voldoet. Een certificering geldt vervolgens voor een periode van vier jaar, waarna er opnieuw een audit plaatsvindt.