Gepubliceerd op: 21 december 2021 10:38

De jeugd beleeft steeds minder plezier aan lezen. Vanuit het Leesoffensief worden er landelijk allerlei initiatieven ontwikkeld om deze ontlezing tegen te gaan. Dat is natuurlijk fantastisch, maar hoe kunnen wij als (groot)ouders zelf onze tieners stimuleren om eens een boek te pakken?

• Tip 1: blijf voorlezen, ook als het kind allang zelf kan lezen.
  • Tip 2: vraag in de bibliotheek om advies. Tieners vinden de boeken die wij zelf in onze jeugd lazen echt niet meer leuk.
  • Tip 3: lees zelf ook eens een jeugdboek en praat erover!

Het boek ‘Lily’ van Tom de Cock is een absolute aanrader. Het gaat over actuele en aansprekende onderwerpen, zoals influencen via sociale media en klimaatproblematiek.

We zijn zo’n 130 jaar verder in de tijd. Buiten is het vijftig graden. De zeespiegel stijgt en om de haverklap is er een lockdown door een of ander nieuw virus of nog erger: een vieze schimmel. Het zal Lily (14) allemaal een worst wezen. Haar doel is het bereiken van 200 miljoen volgers en wat zich buiten haar bubbel afspeelt, interesseert haar niet. Maar dan gebeurt er iets waardoor ze uit die bubbel stapt, het leven in…

In het begin lijkt het een nietszeggend verhaal te worden over een influencer en haar tamelijk nutteloze activiteiten. Maar gelukkig is niets minder waar! Dit boek is voer voor bewustwording en gesprek. Gaat het thuis of in de klas over het klimaat? Lees dit boek en praat er samen over. Leren over de wereld en over jezelf via een eigentijds, spannend verhaal. Dat gun je toch iedereen? Veel plezier samen met je tiener!

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Monique Dijkgraaf, Leesconsulent in het voortgezet onderwijs en Medewerker Klantcontacten

• Schrijver: Tom de Cock
  • Titel: Lily