Gepubliceerd op: 4 juli 2023 11:46

Wat goed om te lezen dat Het Pungelhuis uitgekozen is voor Nederland leest junior in november. Het is mijn Biebtip voor deze maand.

De hoofdpersoon is Ole. Als zijn opa overlijdt dan erven ze zijn huis. Door geldproblemen verhuizen ze dan van de stad Utrecht naar het dorp Orpel, vlakbij de grens met België. Ole ontdekt waarom zijn vader nooit over deze opa wilde praten.

Spannend om te lezen hoe mensen aan spullen komen die verboden zijn. Heeft het zin om te verbieden of werkt het criminaliteit in de hand. Er zijn en zullen altijd smokkelaars zijn. Het is van alle tijden. Leuk ook de verwijzing naar Delpher.nl en het smokkelmuseumcranendonk.nl in Budel. Stukje geschiedenis over de botersmokkel. Je kunt je nu niet voorstellen dat boter verboden was.

Het deed me denken aan de populaire serie Peaky Blinders op Netflix. Zo spannend is dit verhaal ook. Geschikt voor de leeftijd vanaf 9 jaar en voor iedereen die graag spannende verhalen leest en graag iets van geschiedenis wil weten. Ik heb deze titel al een paar keer met succes mogen aanraden in de bibliotheek.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Monique Beumer, medewerker klantcontacten

• Schrijver: Annet Huizing