Gepubliceerd op: 9 mei 2023 12:20

Omdat ik namens de bibliotheek ook veel naar scholen toe ga, bekijk ik meestal even snel de kinderboeken die langskomen. Op deze manier blijf ik goed op de hoogte zodat ik de scholen kan adviseren.

Afgelopen week viel mijn oog op ‘Zomaar een dag, bij zomaar een vijver’ geschreven door Bibi Dumont Tak. Zij is één van mijn lievelingsschrijvers omdat ze zulke verrassende, grappige maar ook leerzame verhalen over dieren en de natuur schrijft.

Op zomaar een dag, bij zomaar een vijver, in zomaar een lente, kropen zomaar wat dieren uit hun ei. Open dit boek, kijk tussen het riet en verwonder je over al wat vliegt, zwemt, kruipt en opgroeit bij de poel.

Het is een groot prentenboek met prachtige collageachtige kleurenillustraties met o.a. dieren in papier-maché. Ook staan er in het boek allemaal leuk weetjes over de dieren en natuur. Je kunt het boek eerst samen met je (klein)kind lezen en dan een bezoekje brengen aan de vijver of sloot. Herken je dieren en/of plantjes die je ook in het boek zag? Maar natuurlijk kan het ook anders om… Eerst samen op ontdekking bij de vijver en daarna in het boek de informatie opzoeken over de dieren die je zag!

Een echte aanrader dus voor een vrije middag: genieten van het boek én de natuur.

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Mieke Messie, leesconsulent

• Schrijver: Bibi Dumont Tak