Gepubliceerd op: 19 november 2015 14:30

Een boeiend, indrukwekkend en schokkend verhaal over de Palestijnse kwestie, geschreven door een Amerikaanse vrouw die 7 jaar in Israël heeft gewoond. De hoofdpersoon, de Palestijnse Ichmad, groeit op in bezet gebied. Zijn vader is een vredelievende man, die door een verzetsactie van zijn zoon in de gevangenis terecht komt. Ichmad moet als gevolg hiervan op 12-jarige leeftijd gaan zorgen voor zijn moeder en zijn broertjes en zusjes. Samen met zijn broer Abbas gaat hij voor de Israëliërs werken. Abbas wordt van een steiger gegooid, en raakt voor zijn leven gehandicapt.

Ichmad werkt nu verder met zijn andere broer, Fadi. Ichmad is erg goed in wiskunde. Zijn vader raadt hem vanuit de gevangenis aan, om mee te doen met een wiskundewedstrijd. Als enige Palestijnse deelnemer wint Ichmad de wedstrijd. Hij kan gaan studeren in Jeruzalem. Daar maakt hij voor het eerst kennis met Joden, die geen soldaat zijn. Hij legt alles wat hij kan missen opzij voor zijn familie. Dat doet hij ook, wanneer hij als onderzoeksmedewerker met een Joodse professor naar Amerika gaat.

Abbas raakt intussen zo gefrustreerd, dat hij zich aansluit bij een verzetsbeweging. De broers ontmoeten elkaar pas weer, als ze in de zestig zijn. Abbas is dan een spion voor Hamas. Ichmad is geschokt als hij ziet, in welke armoede Abbas en zijn gezin leven. Ze zitten opgesloten in de Gazastrook. Het leven van de kinderen is daar uitzichtsloos. Het lukt Ichmad ondanks al zijn connecties niet om hen uit dit gebied te krijgen…
Het verhaal is zo geschreven, dat je je goed kunt identificeren met Ichmad en Abbas, ook al leven ze in een heel andere situatie. Behalve heftige passages staan er ook mooie gedeelten in het boek over de Palestijnse cultuur. Dit boek heeft mijn blik op “de Palestijnse kwestie” voorgoed veranderd. Een aanrader voor iedereen die graag boeken leest over andere culturen!

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Meta Dekker, Bibliotheek Nijkerk

• Schrijver: Michelle Cohen Corasanti