Gepubliceerd op: 20 augustus 2015 09:01

In het voorjaar van 1978 bezoekt de schrijver Quentin Bell voor de laatste maal het landgoed Charleston, het boerenhuis op het Engelse platteland, waar hij vijftig jaar geleden is opgegroeid. Ooit was Charleston 'een schilderij om in te wonen', vol kunstenaars, vrijdenkers en kinderen, met hun werk, hun avonturen en hun wonderlijke liefdes.

Nu is het een huis in verval met nog maar één bewoner: de stokoude schilder Duncan Grant. Ook Duncan gaat hier weg en daarom nodigt Quentin hem uit te vertellen over hun vroegere leven. Quentin besluit die verhalen en herinneringen op te schrijven, opdat nooit vergeten zal worden wie zij waren, de eigenzinnige bewoners van dat paradijs op aarde!

Derde deel dat samen met ‘soldaten huilen niet’ en ‘April is de wreedste maand’ een trilogie vormt over het leven van de Bloomsbury Groep, een groep kunstenaars (o.a. Virginia Woolf en Vanessa Bell) uit de eerste helft van de vorige eeuw. In een vlotte stijl vertelt de auteur over de ontmoeting van Quentin met Duncan, afgewisseld met verhalen die Quentin over die tijd nog wilde schrijven. Kennis van de eerste twee delen van de trilogie is niet noodzakelijk, maar geeft de verhalen wel een extra dimensie. Charleston kan tegenwoordig bezocht worden want het is ingericht als museum. Vanaf ca. 15 jaar.

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Rita van Lierop, Backoffice jeugd

• Schrijver: Kromhout, Rindert