Gepubliceerd op: 18 juni 2015 10:53

"Wat is dementie? Medici twijfelen niet aan het antwoord op die vraag. Het is een ziekte van de hersenen. Hersencellen worden aangetast waardoor het denkproces van de mens wordt vernietigd. Dit boek laat zien dat aan dementie ook een heel andere betekenis gegeven kan worden. Dementie als de stem van de ziel”.

Met deze woorden begint Hans Siepel zijn bijzondere en waargebeurde verhaal over het dementie-proces van zijn moeder. Een boek dat mijn aandacht trok vanwege een andere kijk op deze steeds vaker voorkomende ziekte in onze hedendaagse maatschappij.

Het is waar dat de ziekte de hersencellen aantast en dat ze zich terugtrekken uit 'onze werkelijkheid'. Maar naar welke werkelijkheid gaat de geest dan? Deze vraag loopt als een rode draad door het persoonlijke verhaal van de schrijver heen. Het boek vertelt over die andere werkelijkheid die met de bril van de ziel zichtbaar werd. Als je in die werkelijkheid durft te treden, krijgt dementie zo veel meer betekenis dan slechts het dichtslibben van hersenvaten.

De Westerse Geneeskunst heeft het bestaan van de ziel dood verklaard, stelt hij aan het eind van zijn boek. Hoe anders was dat in de oude geneeskunde, waar de ziel als het meest wezenlijke van de mens werd beschouwd, getuige deze uitspraak van Pythagoras:
“Geen mens kan gezond zijn, zolang de ziel, het hogere deel dat in het lichaam huist, ziek is”

“Stemmen van de ziel” is een ontroerend en soms verbijsterend boek. De schrijver heeft de moed en de kracht gehad om zijn moeder te begeleiden om het grootste geheim van haar leven te vertellen, dwars door de nevelen van haar dementie. Een geheim, dat haar leven en dat van hun gezin decennialang heeft bepaald. Door haar signalen serieus te nemen, volgde hij een ongebruikelijke en vaak heel moeilijke weg, met onduidelijke uitkomst. Beide vonden op die weg een nieuwe en andere werkelijkheid. Daar mocht zijn moeder eindelijk haar verhaal vertellen.

NB: Dit aangrijpende en bijzondere boek is niet in onze eigen collectie te vinden, maar kan wel gratis worden aangevraagd bij bibliotheken in onze regio waar wij nauw mee samen werken. Er is zowel een gewone als een Grote Letter-uitgave van deze titel verschenen.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Ankie van der Lende, Medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord Veluwe

• Schrijver: Siepel, H