Gepubliceerd op: 19 januari 2015 09:18

Ben je ook een beetje uitgekeken op de standaardthrillers van de bekende schrijvers, zoals Baldacci, Slaughter en vele anderen? Probeer dan eens een Scandinavische schrijver en zoals bij deze biebtip een IJslandse schrijfster. Soms stuit je bij deze schrijvers op onuitspreekbare namen, maar in deze thriller was dat niet het geval.

Het verhaal speelt zich voor een deel af in een plaatsje dat de illustere naam heeft van Heysteyri. Het bestaat ook echt, want ik was wel benieuwd waar dat nu precies zou liggen op IJsland en of de naam niet verzonnen was. Op deze afgelegen plaats proberen 3 mensen in de wintermaanden een oud huis een beetje op te knappen. De plaats is in de winter verlaten en het schijnt er niet helemaal pluis te zijn. Zijn er toch mensen daar aanwezig? Of is het wat anders?

Ergens denk je op een bepaald moment in een horrorverhaal beland te zijn, maar …… is het wel horror ….. of toch iets wat verklaarbaar is …….?
Aan de andere kant van het fjord, is een vader bezig het geheim te ontrafelen van zijn zoon die drie jaar geleden op mysterieuze wijze verdween. In de plaats waar hij woont gebeuren eveneens heel vreemde dingen. Je blijft je tot op de laatste 40 bladzijden afvragen wat nu het echte verband is tussen de twee verhalen die dit boek vertelt. Heel mooi en beeldend, maar ook een erg spannend boek. Een biebtip waard.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.
Joly Ilsink, Bibliotheek Brummen/Voorst

• Schrijver: Yrsa Sigurdardottir
  • Titel: Ik vergeet je niet
  • Uitgeverij: The House of Books