Gepubliceerd op: 19 januari 2015 08:59

Dit keer een biebtip over het boek Kenau een roman dat naar aanleiding van een filmscript is geschreven. Het verhaal is gebaseerd op de film Kenau die in februari 2014 is uitgekomen.

Haarlem, 1572. De stad wordt belegerd en langzaam uitgehongerd door de Spanjaarden. Kenau Simonsdochter Hasselaer, de (spreekwoordelijk geworden) vrouw uit één stuk en voor de duivel niet bang, roept zo'n driehonderd vrouwen op het noodlot niet af te wachten, maar hun lot zelf in de hand te nemen. Zij aan zij vechten ze vanaf de stadswallen met de soldaten.

Het gaat er niet zachtzinnig aan toe: ze gooien hete pek, kokende olie en brandende hoepels over de hoofden van de aanstormende vijand. De vrouwen worden gedreven door angst, omdat de Spanjaarden kort daarvoor een waar bloedbad hebben aangericht onder de vrouwen en kinderen van Zutphen en Naarden.

Het boek biedt een mooi overzicht van een deel van onze Nederlandse geschiedenis. Deze historische roman is in vlotte taal geschrevenen en leest makkelijk weg. In het verhaal staan de kracht van vrouwen centraal. Een mooie roman over een buitengewone vrouw!

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.
Tevens is het uitgekomen als e-book en te lezen via de Bibliotheek app: www.bibliotheek.nl/ebooks.
Alie Smit, medewerker klantcontacten

• Schrijver: Tessa de Loo