Gepubliceerd op: 7 november 2014 09:53

Eindelijk weer eens een supergezellig boek dat ik met een gerust hart aan m’n 10-jarige dochter kan geven die momenteel een beetje allergisch is voor alles wat spannend, griezelig, eng en mysterieus is.

Jelmer is verdrietig omdat z’n poes doodgereden is. Hij droomt de laatste tijd over z’n poes en als hij ’s ochtends wakker wordt is het net of z’n poes echt op z’n bed heeft gelegen, er zit een kuiltje in z’n dekbed, precies zoals toen z’n poes nog leefde. Bovendien hoort hij soms zachte plofjes op de trap, alsof z’n poes de trap afloopt. Gelukkig heeft Trom, de kok van Kookschool Appeltje-Eitje, een supergoed idee om dit raadsel op te lossen. En dat idee heeft alles met eten te maken.

Het is een lekker boek met een mooie mix van ingrediënten: avontuur, verdriet, vriendschap, ruzie, verliefdheid, (taal)grapjes, misverstanden en dit alles op een stevige basis van liefde, veiligheid, lekker eten en humor. Smullen dus! Het boek leent zich goed om voor te lezen in de klas, in de bibliotheek of thuis, er zit veel in om nog even over door te praten. Met leuke talige grapjes en uitdrukkingen waar je samen van kunt genieten. Bijvoorbeeld “koekje van eigen deeg” en “gebakken peren”.

De recepten voor de lekkernijen die de kinderen van de kookschool maken staan achterin het boek, zo kun je als lezer ook zelf aan de slag met o.a. gebakken peren. Originele en haalbare recepten die ik zeker een keer ga uitproberen. De foto’s en tekeningen, vaak gecombineerd, geven het boek een gezellige en grappige uitstraling. Het tweede boek van kookschool Appeltje-Eitje is in 2012 verschenen en heet “De wentelwens”. Mijn wens is dat deze serie nog lekker lang door zal wentelen! Lees smakelijk!

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe
Petra Bondt, bibliotheekmedewerker