Gepubliceerd op: 4 november 2014 12:34

“Meer slow, minder stress” is een boek dat in oorsprong terug gaat tot een keerpunt in het leven van schrijver en bevlogen spreker Erik van Vooren. Het leven kan je soms met een klap omverblazen en dan is het een grote uitdaging om de slag die je te verwerken krijgt om te zetten in iets positiefs.

Hij noemt zich dan ook stress-ervárings-deskundige en is niet te beroerd om ook zijn eigen zoektocht te beschrijven. Het schrijven vanuit deze kwetsbaarheid maakt dat het boek erg herkenbaar is voor de lezer. Via beeldende teksten als “onze denkende geest is als een knagend konijn, altijd op zoek naar iets om op te knabbelen” toont hij de lezer een weg naar opmerkzaamheid en milde open aandacht. Veel oefeningen en inzichten in dit praktische boek komen uit meditatietraining en de mindfulness die hij zelf al vele jaren beoefent. Ze leren ons bewust worden van wat we voelen, zonder te veroordelen of te beoordelen.

Wat ik charmant vind aan dit boek is dat de schrijver tegen de heersende tijdgeest in durft te gaan, niet door deze te verwerpen, maar wel door bewustzijn hierin aan te bieden. Bijvoorbeeld door middel van pakkende quotes als “We leven te veel in een doe-maatschappij, toch zijn we geen human doing, wel een human being”. En deze, wat stelliger uitgedrukt: “onze samenleving lijdt aan mentaal analfabetisme”.

Het boek besluit met een beschrijving van het tegendraadse slowpad. Stilte in plaats van lawaai, rusten in plaats van rennen, aandacht in plaats van verstrooiing, zijn in plaats van doen, binnenkant in plaats van buitenkant, mededogen in plaats van uitsluiten ….. enz. enz.

Een pad met een een belofte, namelijk: Geluk als neveneffect! En daar horen weer mooie quotes bij zoals deze: “Geluk is als een vlinder, als je er jacht op maakt vliegt hij weg. Maar als je stil zit, landt hij op je schouder”. Een hedendaags boek, optimistisch van toon, met de uitnodiging om af en toe mentaal eens uit de rat-race te durven stappen. Omdat we keuze-vrijheid hebben, ALTIJD !

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Ankie van der Lende, Medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord Veluwe

• Schrijver: Erik van Vooren
  • Titel: Meer slow, minder stress (Volwassen Studieboek, siso 604.6)
  • Uitgeverij: Lannoo