Gepubliceerd op: 22 juli 2014 09:17

Kameleon verveelt zich. Gelukkig kan Uil lekkere verhalen vertellen. Wanneer Uil een lekker sappig verhaal heeft verteld over vliegjes en muggen, vraagt Kameleon of hij het nog eens wil vertellen. Maar dan zegt Uil: “Kan niet, als je een verhaal een keer verteld hebt is het weg. Foetsie. Als je het opnieuw vertelt, wordt het altijd anders”. “Jammer”, zucht Kameleon, “het was net zo’n lekker verhaal”.

Ze bedenken een geweldig plan. Uil schrijft het verhaal op en Kameleon maakt er tekeningen bij. Ze vragen Hond, de baas van de boekenfabriek, of hij er een boek van maakt. Want als het verhaal in een boek staat kun je het wel 100 keer lezen! Dan blijkt het nog niet zo gemakkelijk te zijn om er een boek van te maken. Hoeveel lekkere verhalen ze ook bedenken en opsturen naar Hond, ze krijgen ze steeds terug met dikke rode krassen erdoor. Hoe zal dit aflopen???

Een juweeltje van een prentenboek, voor jong en oud, maar zeker voor kinderen van groep 1 t/m 5. Tijdens het voorlezen aan de groepen 4 in de bieb kon je een speld horen vallen! De kleine grapjes in de tekeningen zijn soms niet voor de hele groep te zien, maar het is juist ook leuk dat de kinderen het boek zelf nog even lekker gaan lezen en bekijken. Op www.bekenstein.nl zijn lessuggesties te vinden. Ideaal boek voor bibliotheekmedewerkers en groepsleerkrachten om met kinderen aan de slag te gaan met het thema hoe boeken worden gemaakt.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Petra Bondt, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Karin de Jong