Gepubliceerd op: 8 juli 2014 09:23

De bibliothecaresse van Auschwitz is het indrukwekkende verhaal over Dita, een vijftienjarig Joods meisje, dat samen met haar vader en moeder naar Auschwitz wordt gedeporteerd.

In het kamp leeft Dita gescheiden van haar ouders. De barak waarin Dita woont, is anders dan de andere barakken. Hier wonen een aantal kinderen van ouders die dwangarbeid moeten verrichten, speciaal om het Rode Kruis te misleiden als er een onverwachte inspectie komt. Onder leiding van Fredy Hirsch worden de kinderen beziggehouden met spelletjes en zang. Maar wat de nazi's niet weten, en wat streng verboden is, is dat de kinderen ook onderwijs krijgen. Er zijn zelfs acht boeken in omloop, waarover Dita het beheer heeft. Een zeer gevaarlijke job, want het bezit van boeken is ten strengste verboden: als je wordt gesnapt, word je zonder pardon door de nazi's vermoord.

Dita bouwt door de maanden heen een diepe vertrouwensband op met de barakoverste Fredy Hirsch. Wanneer zij de schok moet verwerken van zijn dood, naar zeggen een zelfmoord, en ook nog te kampen krijgt met de dood van haar vader, moet ze alle kracht verzamelen om niet alleen door te gaan, maar ook haar moeder te ondersteunen. Nadat barak 31 uiteindelijk wordt opgeheven, gaat Dita op transport naar Bergen-Belsen, waar ze Anne Frank leert kennen De bibliothecaresse van Auschwitz gaat over wanhoop, emoties, kracht en vooral over overleven.

Dit waargebeurde verhaal beschrijft de situatie in de concentratiekampen ontzettend goed.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Marijke Petersen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Antonio Iturbe