Gepubliceerd op: 26 juni 2014 09:45

Een boekbespreking deze keer van een titel uit een favoriete kast van mij: de Waar!-Collectie, een kastenrij in onze bibliotheken waarin van bijna elk te bedenken onderwerp boeken verzameld staan die met elkaar gemeen hebben dat de inhoud Waargebeurd is.

Verhalen van of over Sporthelden, Misdadigers en Misdaden, Persoonlijke verhalen over Liefde, Ziekte, Religie, Emigratie, Reizen, Oorlog, Gevangenschap, Avontuur enz. enz. enz.   Een collectie die nieuwsgierig maakt en prikkelt, of zoals een lener me onlangs zei “net even wat meer diepte biedt”.

Het boek “De Novice” is geschreven door Thich Nhat Hanh – Vietnamees monnik, zenleraar, schrijver en vredesactivist. Hij vertelt het eeuwenoude verhaal van Vietnamese vrouw Kinh Tam, die haar levensopdracht volgt en als man vermomd in een boeddhistisch klooster intreedt. De toegewijde Novice moet daar kiezen: onthult ze haar ware identiteit of ondergaat ze een onterechte straf. Het offer dat ze moet brengen om te slagen is immens, maar op haar weg van transformatie raakt ze door “diep luisteren” de harten van allen met wie ze in aanraking komt, zowel vriend als vijand en tilt ze hierdoor iedereen op tot een hoger niveau van bewustwording en éénwording, …... inclusief zichzelf.

Thich Nhat Hanh heeft de afgelopen tien jaar over de hele wereld vele lezingen en retraites gehouden en velen geïnspireerd. Zijn mildheid en bescheidenheid, zijn grote maatschappelijke betrokkenheid en het feit dat hij vóór-leeft wat hij zegt, maken hem zeer geliefd. In simpele bewoordingen weet hij de essentie van de boeddhistische leer uit te leggen, direct gekoppeld aan de praktijk van het dagelijks leven.
De Dalai Lama over dit boek: “Hij laat ons het verband zien tussen persoonlijke innerlijke rust en vrede op aarde.”“Een verhaal dat je hart zal beroeren. Zo mooi” – Marianne Williamson.

Mij bracht het verhaal me naar een vredevolle plek in mezelf, die me mijn eigen omgeving (tuin, huis) in een ander, rijker licht toonde, een paar heerlijke uren lang ….

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe
Ankie van der Lende, Medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord Veluwe